MOBBING w pracy

Mobbing – przyczyny i konsekwencje - wprowadzenie

Problematyka mobbingu przez dłuższy czas nie była przedmiotem zainteresowań badaczy zajmujących się organizacją pracy i zarządzaniem, którzy uważali, iż jest to zjawisko dotyczące indywidualnych relacji międzyludzkich. Gwałtowne zainteresowanie tym zagadnieniem nastąpiło dopiero w połowie lat 80. XX wieku, w krajach skandynawskich, a następnie również w innych państwach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii, gdy stwierdzono, że zła organizacja pracy może również sprzyjać agresywnym zachowaniom w miejscu pracy.

Cyberprzemoc, a zwłaszcza cybermobbing, stała się jednym z najpoważniejszych problemów społecznych ery cyfrowej. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych, przestrzeń internetowa zyskała na znaczeniu jako miejsce interakcji międzyludzkich, ale także jako arena dla działań agresywnych. Pracownicy są narażeni na skutki cyberprzemocy, która przekracza granice tradycyjnych przestrzeni społecznych, przenikając do środowisk zawodowych, szkolnych a nawet rodzinnych. Z uwagi na anonimowość sprawców oraz trwałość działań jest wyjątkowo trudna do zwalczania.

Aspekty psychologiczne

Aspekty prawne

 
0
0
1
1
0
7
5
2